Rendezte: David Fincher
Műfaj: thriller
Főbb szereplők: Michael Douglas, Sean Penn, Deborah Kara Unger, James Rebhorn, Peter Donat, Carroll Baker, Anna Katarina
Megjelenés: 1997, Egyesült Államok
Hossz: kb. 2 óra
IMDB: 7,7
Ajánlott írás: -
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/jatszma-the-game/movie-1206
Cselekmény: Nicholas (Michael Douglas) bankár család sarjaként, immár meglett férfiként vezeti rideg profizmussal a bankár cégét, érzelmeknek nincs helye se a szakmai, se a magánéletében, főleg a válása után. Épp 48. szülinapja van, ennyi idősen lett az apja is öngyilkos szeme láttára. Ebédre váratlanul felbukkan sokkal színesebb és persze zűrösebb öccse (Sean Penn), aki ajándékba egy titokzatos, rekreációs élményt hozott, egy személyre szabott játszmát. Először ügyet sem vet rá Nicholas, de nem hagyja nyugodni a dolog, főleg mert senki sem hajlandó róla többet elárulni, mint hogy sorsfordító élmény. Egy este aztán a tévéje megszólal, hogy elkezdődött a játszma, járjon nyitott szemmel, mert nyomokat fognak elhelyezni, és természetesen azonnal fura dolgok kezdenek történni Nicholas körül, például egy rosszullét szemtanújaként a kórház alagsorába érve váratlanul felszívódik a teljes személyzet és kettesben marad egy pincérnővel...
Téma: Fincher bevallása szerint a történet egy modern változata a Karácsonyi éneknek, azaz leegyszerűsítve azt a jól ismert erkölcsi tételt csomagolta új köntösbe, hogy a pénz nem boldogít, Nicholas-nak hiába van meg mindene, ha közben nem tudja élvezni és más, nem anyagi jellegű dolgok pedig nagyon is hiányoznak az életéből. Egyes kritikák szerintem túlgondolják és olyan témákat látnak bele, amit a történet meg sem említ, ugyanakkor a köntös miatt én is hozzátennék egy még egy témát: a játszma simán tekinthető egy film allegóriájának, ahol Nicholas a néző, akit a cég próbál egy érzelmi hullámvasútra felültetni és a film végére elérni, hogy hatással legyen rá az élmény.
Tartalom: A történet Nicholas gyermekkori visszaemlékezésével indul, amelyben apja váratlanul öngyilkos lesz. Ezzel a színes, családtól nyüzsgő nosztalgiával ellentétben áll Nicholas rideg, magányos jelene. Sajnos nem nagyon tudok mit kezdeni ezzel a történetszállal azon kívül, hogy részben megmagyarázza Nicholas rideg természetét; úgy érzem, ebből akart valami több, jelentőségteljesebb lenni, de kukázhatták a forgatókönyv ezen részét és megelégedtek annyival, hogy Nicholas-ra hamar rászakadt a felelősség, illetve hogy természetének köszönhetően elvesztette feleségét is (de ha meg tudott házasodni, akkor fiatalon jobb volt, nem?). Erre kínál megoldást a játszma azzal, hogy olyan helyzetekbe löki Nicholas-t, ahol nemcsak teljesen kiszolgáltatott, de még el is veszíti személyiségének minden alapját (a családi házát, pénzét, cégét... stb.) - ez kell ahhoz, hogy megértse, a pénzzel nem lehet mindent megvenni és vannak nála fontosabb dolgok is. Adná magát, hogy a paranoid történet metafizikussá váljon, hiszen Nicholas nem tudhatja, mi a játék és mi a valóság, illetve még ha tudja is, hogy játékban van, ugyanúgy a bőrén érez mindent, mintha nem játékban lenne. De ezt a pontot nem lépi át a sztori ellentétben a Truman Showval (1998), A mátrixszal (1999) vagy a Harcosok klubjával (1999). A filmes párhuzam viszont áll, hiszen az egész játszma alaposan meg van tervezve színészekkel, kellékekkel, speciális trükkökkel, díszletekkel, Nicholas pedig önként megy bele a játszmába/moziba, tudja, hogy ez megrendezett, de attól még hatással van rá.
Forma: A zene nem tűnt fel leszámítva persze a nagy klasszikus White Rabbitet, ami elég szépet ütött a megfelelő ponton. A színészek rendben voltak, csak az zavart, hogy Nicholas végső megsemmisülése nem kapott elég időt. A vizuális elemekről nem tudok különösebben értekezni, mert nem voltak látványos képi motívumok (vagy nem vettem ugye észre őket), kivéve a színvilágot, ami a helyzetnek megfelelően változott: szépen megfigyelhető, hol válik ridegebbé, melegebbé, intimebbé, valóságosabbá a dolog, hogy a külvilág tükrözze Nicholas lelkiállapotát, illetve hogy elkülönítse egymástól a világokat.
Élmény: Nem láttam a filmet, de ismertem a végét, elcsíptem valamikor húsz éve talán a tévében, így tudtam mire kell számítsak, de enélkül is ugyanaz lett volna szerintem a problémám: nem tudtam igazán beleélni magam, hiszen 1) a film végig emlékeztetett minket, hogy ez csak a játszma, így egyik fordulat sem volt váratlan, 2) túlságosan életszerűtlen az, hogy több helyzet simán végződhetett volna súlyos sérülésben vagy akár halálban is, és ezt nem lehet elütni annyival, hogy nyugi, minden el volt tervezve alaposan. Tehát ezek pont azt érték el, hogy kellő távolságot tartsak a filmmel szemben, illetve ahogy fentebb írtam, nem merte vállalni az a filozofikusabb vonalat, amit a kvázi-folytatásnak tartott Harcosok klubja (1999) már igen. De nem tudom, ha nem ismerem a végét, lehet, hogy más lenne a véleményem.
Érdekességek
- Korábban láttuk:
- Michael Douglas (Végzetes vonzerő, Bosszúállók)
- Sean Penn (Az őrület határán, Az élet fája)
- James Rebhorn (Függetlenség napja)
- Peter Donat (A keresztapa 2)
- Armin Mueller-Stahl (Redl ezredes)
- Mark Boone Junior (Hetedik, Armageddon, Az őrület határán, Memento, Batman kezdődik)
- Tommy Flanagan (Rettenthetetlen, Gladiátor)
- Linda Manz (Mennyei napok)
Országinfó
- Földrajz: Az Egyesült Államok Amerikában, Észak-Amerikában van, a világ egyik legnagyobb országa, százszor nagyobb Magyarországnál, éghajlata kiterjedésének köszönhetően hol trópusi, hol sarkvidéki.
- Társadalom: Kb. 330 millióan lakják, ezzel a világ egyik legnépesebb országa; kb. kétharmaduk európai (elsősorban német) felmenőkkel bír és keresztény. Gazdasága a legfejlettebbek egyike, ahogy demokráciájuk is, ám ehhez képest nagyok a társadalmi különbségek.
- Történelem: Az emberiség bő 15 ezer évvel ezelőtt érkezhetett Amerikába Közép-Ázsiából, akik helyenként megmaradtak a gyűjtögető-vadászó szinten, helyenként fejlett mezőgazdaságot hoztak létre. Az európai felfedezők és gyarmatosítók a 15. században érkeztek meg, az őslakosokból pedig mára mindössze a népesség 1%-a maradt, miután háborúskodások és járványok során kihaltak. Az Anglia uralta területek öntudatos telepesei 1776-ban kinyilvánították függetlenségüket és a 19. század során a kontinens nyugati partjáig terjeszkedtek. Az egyik legnagyobb történelmi traumájuk a 19. század közepén bekövetkezett polgárháború, amely a rabszolgaság eltörlése és politikai törésvonalak mentén tört ki. A földosztások, a vasutak, az iparosodás, a modern találmányok, a bankszektor erősödése a 20. századra a világ legnagyobb gazdaságává tette az országot. Az első és a második világháborúk tovább gyengítették Európát, így Amerika szuperhatalommá válhatott gazdasági és katonai értelemben is, csupán a Szovjetunió tudta vele felvenni a versenyt néhány évtizedig. Innentől kezdve aktív külpolitikát folytatva jelentősebb háborúkat vívtak Koreában, Vietnámban, Afganisztánban és Irakban.
- Film: A film és a mozi egyik bölcsője Amerika, az első fennmaradt amerikai film az 1890-es, Edison műhelyében kikísérletezett Csínytevések. Az első világháború miatt az európai stúdiók elbukták a versenyt az amerikai vetélytársaikkal szemben, akik az emblematikussá váló Hollywoodba telepítették székhelyeiket; innentől kezdve az Egyesült Államoké a mai napig a legnagyobb filmipar. Innen származik számos filmnyelvi megoldás, újítás, innen terjedt el a hangos és a színes film. Fontosabb filmek a blogról:
- Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Észak-Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Egyesült Államok: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Egyesült Államok: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Észak-Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)