Artúr filmélményei

12 majom (1995)

2022. augusztus 20. 22:03 - Liberális Artúr

Rendezte: Terry Gilliam
Műfaj: sci-fi
Főbb szereplők: Bruce Willis, Madeleine Stowe, Brad Pitt
Megjelenés: 1995, Egyesült Államok
Hossz: kb. 2 óra
IMDB: 8,0
Ajánlott írás: https://www.filmfreakcentral.net/ffc/2022/07/12-monkeys-4k.html
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/12-majom-12-monkeys-twelve-monkeys/movie-2

Cselekmény: 1996-1997 során egy járvány elpusztítja az emberiség 99%-át (csíra vagy, covid), a túlélők a föld alá kényszerülnek. Egy új eljárással sikerül visszaküldeni az életfogytra ítélt, "önkéntesen jelentkező" Cole-t (Bruce Willis) 1996-ba, hogy információkat gyűjtsön a vírus eredeti formájáról, így talán a jövőben majd ellenszert készíthetnek, mert a variánsok alapján már nem megy. Cole azonban 1990-ben találja magát, zagyválásának köszönhetően pedig rövidesen egy elmegyógyintézetben, ahol megismerkedik a vele szemben valami megmagyarázhatatlan vonzalmat érző Dr. Raillyval és a kissé paranoid őrült Goines-szal (Brad Pitt). Cole váratlanul és dolgavégezetlenül újra a jövőben találja magát, az 1990-es orvosok pedig nem hisznek a szemüknek az üres celláját látván. Cole-t újra visszaküldik a múltba, sikerül 1996-ban kikötnie, ahol Dr. Railly már kutatásokat végez a járványokat előrejelző prófétákról...

Téma:

It deals with time, madness and a perception of what the world is or isn't. It is a study of madness and dreams, of death and re-birth, set in a world coming apart.

- mondja a rendező, hát higgyünk neki. A történet alapja A kilátóterasz (1962) c. rövidfilm, amelyben ugye a harmadik világháború miatt föld alá kényszerült emberiség időutazással próbál valamilyen segítséget szerezni, de az időutazás mentálisan megterhelő, így főhősünk egy erős emlékképbe kapaszkodva őrzi meg épelműjéségét. Ez az erős emlékkép egy szép nő arca, amit kisfiúként akkor pillantott meg, miközben egy férfit épp lelőttek a közelben. Az a film, hogy magamat idézzem, "egzisztencialista sorsfelfogásról (...), illetve ennek egyetemesebb kiterjesztéséről (a jelen viszonyulása a múltjához és jövőjéhez, illetve ezek fordítottjai)" szól. Ezt dolgozta fel játékfilmesebb formában a 12 majom, illetve fejelte még meg azzal, amit a fenti idézetben állított a rendező. A cím egyébként arra az ökoterrorista szervezetre utal, amely elterjesztette a járványt szándékosan.

Tartalom: A disztópikus jövővel nyitunk, melyben az emberiség nyomorúságos állapotban él a föld alatt egy járvány miatt, ez pedig azonnal megváltoztatja a viszonyunkat a normálisnak tűnő, ám haldoklónak beállított jelenhez (persze erre képileg is rásegítettek, de erről majd később), legalábbis a jövő ismeretében bennem azt az érzetet keltette a jelen, hogy a vesztébe rohan. A második fontosabb pont Goines irreleváns, de amúgy nagyjából helyes megállapítása a fogyasztói társadalom működéséről, ami így olyan volt, mintha a Harcosok klubja (1999) főhőse vendégszerepelt volna ebben a filmben; a lényeg, hogy kaptunk egy újabb világértelmezési nézőpontot. Az orvosok révén természetesen megjelenik a "normális" álláspont is, ami azért volt jó, mert Cole-lal együtt a néző is kételkedni kezdett abban, hogy a történet mely része valós és mely a képzelet szüleménye. Szintén a mindenkori világképünket bolygathatja meg az, hogy a történetben egy lényegi információról derül ki, hogy nem valós, így átértékelődik a néző sok addigi tévhite. Bizonyára a való életben is van mindenkinek ilyen tapasztalata. Végül nem elfelejtendő A kilátóterasz (1962) forszírozta időutazós sors-kérdés sem, de mivel ez egy fordulat, nem spoilerezem el, a lényeg nagyjából a múlt és a jelen/jövő viszonya, egymásra hatása. Egyébként, mivel Cole emlékképei változnak, felmerül megbízhatatlanságuk vagy legalábbis az, hogy az időutazás megváltoztatta az eseményeket, de azt hiszem ez lényegtelen a történet témái szempontjából. A karakterfejlődéssel most azért nem szeretnék foglalkozni különösebben, mert a Cole-t játszó színészt lehetetlen másnak látni, mint ami a megszokott karaktere, hiába vannak különbségek, hiába próbálták érzékenyíteni. Dr. Railly eleve nem változik; aki valódi személyiségfejlődésen megy keresztül, az az intelligensebbé váló Goines, ahol markánsan látszódik, hogy még mindig ugyanaz, mint az őrültek házában, csak megtanulta ezt valamennyire leplezni.

Forma: Egyfelől karakteresen eltér egymástól a jövő és a jelen: előbbi színtelen, torz kameraszögekkel teli, a díszlet kopott, zsúfolt, és minderre még rátesz egy lapáttal a sok fura, retró-futurisztikus eszköz is. Ezzel szemben a jelen (vagyis a múlt) színesebb, élettel telibb, a kamera szokványosabb pozíciókban van. De: ezzel együtt a jelennek egyáltalán nem a szép arcát látjuk, így nincs valójában akkor eltérés a jövőhöz képest, azaz látjuk már a jelenben rejtőző jövőt. Hajléktalanok, szemét, lerobbant épületek vannak mindenütt. Különösen az őrültek házára igaz ez, amely épp csak annyiban tér el a jövőtől, hogy több a fény. Személy szerint nekem túl sok is volt a fura kameramozgás és a dőlt szögek, átláthatatlanná tette a jeleneteket, erre főleg fiatalabb koromból emlékszem, hogy nagyon zavart. Nem emlékeztem rá, de A kilátóterasz (1962) miatt nagyon vártam az utalásokat a Szédülésre (1958), és nem kellett csalódjak, természetesen bevágták, egy jelenetet szinte át is emeltek, ezzel pedig ugye a Szédülés (1958) tematikája is része lett a filmnek. A zene csak azokon a pontokon tűnt fel, amikor Cole megörül nekik az autóban, illetve egyáltalán nem emlékeztem már rá, de szintén átemeltek ezzel kapcsolatban egy jelenetet Az éneklő detektívből (1986), az orvosok éneklését. Ami a színészeket illeti, ahogy fentebb írtam, Willis-t nem lehet nem Willis-nek látni sajnos; Stowe karaktere nekem életszerűtlen volt a megmagyarázhatatlan vonzódásával, ugyanakkor a legfontosabb pillanatban kapott egy fél percnyi lehetőséget a színjátszásra, ott hosszabban kellett volna mutatni. A sztár a jogosan díjjal jutalmazott Pitt lett, aki inkább a szerep intenzitása miatt volt jó, mintsem a színjáték miatt, de akkor is megérdemelte.

Élmény: Nem tudom már, mikor láttam először a filmet, talán még az 1990-es években, talán már a 21. században, de mindenképpen van az húsz éve is. Emlékszem, hogy a kaotikus kameramunka miatt nem szerettem, de a emlékeztem a végkifejletre is. A korábbi élmény mindenképpen segített a megértésében, a filmes blog indulása óta pedig nyilván jobban élvezem a filmes utalásokat is, amelyek mellett elmentem simán még korábban. Az ilyen második vagy sokadik megtekintés arra jó, hogy könnyebben észrevegye az ember a részleteket, az alkotói szándékot és megoldásokat, emiatt azonban a hibákat is könnyebb kiszúrni és zavaróbbak. Hogy jó-e egy film, annak talán épp ez a legjobb tesztje, hogy működik másodjára is. A hatodik érzék (1999) például hiába épül egy nagy filmvégi csavarra, sokadjára is élvezhető a jó történetvezetés miatt, ami viszont itt hiányzott. Ezzel bizonyára sokan nem fognak egyetérteni, mert a 12 majom intelligens és kreatív, de hiába, másodjára már nekem nem jött a katarzis, nem tudtam magam beleélni.

Érdekességek

  • Korábban láttuk:
    • Bruce Willis (Drágán add az életed, Ponyvaregény, Az ötödik elem, Armageddon, A hatodik érzék)
    • Brad Pitt (Thelma és Louise, Tiszta románc, Hetedik, Harcosok klubja, Blöff, Becstelen brygantik, Az élet fája, 12 év rabszolgaság)
    • Christopher Plummer (A muzsika hangja, Egy csodálatos elme, Fel)
    • David Morse (Halálsoron, A bombák földjén)
    • Simon Jones (Brazil)
    • Bill Raymond (Dogville)
  • Christopher Plummer tavaly hunyt el 91 évesen.
  • A filmből viszonylag sikeres sorozat is készült 2015-2018 között.
  • A jövő elvileg 2035-ben játszódik a forgatókönyv szerint, de ez nem hangzik el a filmben egyszer sem, és az Cole-t közel ötvenévessé tenné.
  • Magyar vonatkozások:
    • Goines Semmelweisre hivatkozva fejti ki egyik elméletét a baktériumokról;
    • Amikor a reptéren Dr. Railly az újságosnál áll, a közeli kép felét kitölti egy magyar utazási ajánlat.

Országinfó

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr9817909825

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása