Rendezte: Stanley Kubrick
Műfaj: bűnügyi, dráma, erotikus, pszichológiai
Főbb szereplők: Tom Cruise, Nicole Kidman
Megjelenés: 1999, Egyesült Államok
Hossz: kb. 2,5 óra
IMDB: 7,5
Ajánlott írás: -
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/tagra-zart-szemek-eyes-wide-shut/movie-8524
Cselekmény: Az orvos Bill (Tom Cruise) és a művész Alice (Nicole Kidman) menő házaspár a harmincas éveikben egy kislánnyal, látszik, hogy még tartják magukat, de már belefáradtak egy kicsit a kapcsolatba. Egy este partira mennek, Alice a kelleténél kicsivel többet iszik és rá is mozdul az idősebb sármőr, a magyar Sándor, míg Billt két fiatal modell próbálja befűzni, és bár mindkettőjüknek tetszik a helyzet, a határt azért nem lépik át. Másnap befüvezve némi szexista vita után ("a nők biológiailag hűséges típusok, a férfiak dugógép ösztönlények") Alice elmeséli, hogy tavaly annyira megtetszett neki egy idegen férfi a nyaralásukon, hogy gondolkodás nélkül lefeküdt volna vele. Ez felzaklatja Billt, ráadásul ezután szerelmet vall neki egy páciense, az utcán lebuzizzák, majd felhívja magához egy utcalány, végül egy lebujban köt ki egy zongorista ismerőse (Todd Field) társaságában, aki elmondja neki, hogy egy titkos orgián is szokott játszani. Bill kíváncsiságát felkelti a dolog és elmegy a helyszínre...
Téma: Próbálok benne "többet" felfedezni, de nem sikerül a felszínnél mélyebbre látnom; Bill szexhez való, ártatlan és meglehetősen konzervatív viszonya válságba kerül, miután addig szokatlan élmények érik. Sok mindent bele lehetne magyarázni, talán bele is kell, mert az egyes élmények különállónak tűnnek, talán ezért nem látom át rendesen a cselekmény témáját, talán valóban több van egy nagy központi szál helyett.
Tartalom: A részletesebb tartalom előtt azonban egy kicsit térjünk ki a műfajra, mert Kubrick eredetileg vígjátéknak tervezte Woody Allennel, ehhez képest egy thrillerszerű dolog lett belőle némi bergmanos drámaisággal, de a látszólag komoly hangnem mögött mégiscsak nevetséges cselekmény van, szóval talán helyesebb lenne Sirket vagy Bunuelt keresni benne. Történetünkben tehát adott a sztereotip felsőközéposztálybeli, harmincas házaspár, élik egyhangú mindennapjaikat, nincsenek elhidegülve ugyan, de nem mondanám, hogy olyan nagyon szeretetteljesen élnék meg mindennapjaikat (ez tükröződik vissza Bill munkájában is többek között). A lavinát az indítja el, hogy egy partin mindkettőjükkel kikezdenek, ami önmagában talán nem lenne szóra sem érdemes, csak épp másnap befüvezve kibeszélik a dolgot. Ekkor kiderül, Bill mennyire fekete-fehéren látja a szexet, mire Alice érzékletesen elmeséli, hogy Bill felfogásával ellentétben neki is vannak komplexebb vágyai és hogy hogyan csalta volna meg gondolkodás nélkül egy alkalommal. Ez felzaklatja Billt, meginog addigi magabiztos világa, majd a sors iróniájaként egyre-másra kapja a bizarr szexuális jeleket, ennek csúcspontja a titokzatos orgia, ami valószínűleg Kubrick értelmezésében csak annyit tesz, hogy a Bill-féle szürke egereknek nem való az ilyesmi. Sajnos ettől thrilleres jellege lesz, pedig ha vígjátékként nézzük, akkor a legtöbb kaland inkább vicces kezdve a halotti ágytól a groteszk ázsiaiakon át a Csak a pároddalra (1991) hajazó utcalányig.
Forma: A képi világ nem a legerősebb általában, ez alól kivétel az orgia, ahol a hangulatnak megfelelően a díszlet, a maszkok, a vágások, kameranézetek - egyszóval minden hatásosan összedolgozik. Kiemelt szerepet kapnak a színek mint motívumok. A műfaji besorolás ellenére az erotika teljesen hiányzik, vagy csak az van, amit mindenki más is ír, hogy a mai ingerküszöbnek nagyon mélyen alatta van már néhány meztelen test. A bergmanos házastársi dráma miatt vártam volna a kiemelkedő színjátékot, de őszintén szólva nem tűnt hitelesnek a helyzet, így a játék sem. A zene viszont szokásosan erős volt, mint a legtöbb Kubrick-filmben, és nagy örömömre ezúttal is jól megválogatott klasszikusok kellő hangerejével és elhelyezésével sikerült ezt megoldani (köszönjük ezt többek között Lisztnek és Ligetinek.)
Élmény: A film megosztó, és értem miért, szerintem két szék között a pad alá esett azzal, hogy nem sikerült ötvöznie a műfajokat. Thrillernek unalmas, hiszen nincs benne valódi rejtély; vígjátéknak túl komoly (pedig van ellenpélda, lásd A régi várost (2016)); házastársi drámának kevés, miután kb. az első harmad után teljesen Bill-központúvá vált a cselekmény.
Érdekességek
- Korábban láttuk:
- Tom Cruise (Top Gun, Esőember, Mission Impossible, Magnólia, Mission Impossible 2)
- Nicole Kidman (Moulin Rouge, Dogville)
- Sydney Pollack (Aranyoskám)
- Todd Field (Twister)
- Rade Serbedzija (Mission Impossible 2, Blöff, Batman kezdődik, Harry Potter)
- Leon Vitali (Barry Lyndon)
- Leon Vitali idén hunyt el 74 évesen
- A film világrekorder lett, miután két évig forgatták. Részben épp ezért a maximalizmusért lehet szeretni Kubrickot, azonban emiatt össze is vesztek az eredetileg szintén szereplő Harvey Keitellel; az ő helyére ugrott be Sidney Pollack. A pletykák szerint az ekkor házas Cruise-Kidman páros válását is meggyorsította a forgatás, de ezt cáfolták.
- Az alapmű egy Schnitzler-regény, már a 2001: Űrodüsszeia (1968) után le akarta forgatni, ám végül ez lett az utolsó filmje Kubricknak; a végső változat bemutatása után egy héten belül elhunyt, így a premiert már nem érte meg.
Országinfó
- Földrajz: Az Egyesült Államok Amerikában, Észak-Amerikában van, a világ egyik legnagyobb országa, százszor nagyobb Magyarországnál, éghajlata kiterjedésének köszönhetően hol trópusi, hol sarkvidéki.
- Társadalom: Kb. 330 millióan lakják, ezzel a világ egyik legnépesebb országa; kb. kétharmaduk európai (elsősorban német) felmenőkkel bír és keresztény. Gazdasága a legfejlettebbek egyike, ahogy demokráciájuk is, ám ehhez képest nagyok a társadalmi különbségek.
- Történelem: Az emberiség bő 15 ezer évvel ezelőtt érkezhetett Amerikába Közép-Ázsiából, akik helyenként megmaradtak a gyűjtögető-vadászó szinten, helyenként fejlett mezőgazdaságot hoztak létre. Az európai felfedezők és gyarmatosítók a 15. században érkeztek meg, az őslakosokból pedig mára mindössze a népesség 1%-a maradt, miután háborúskodások és járványok során kihaltak. Az Anglia uralta területek öntudatos telepesei 1776-ban kinyilvánították függetlenségüket és a 19. század során a kontinens nyugati partjáig terjeszkedtek. Az egyik legnagyobb történelmi traumájuk a 19. század közepén bekövetkezett polgárháború, amely a rabszolgaság eltörlése és politikai törésvonalak mentén tört ki. A földosztások, a vasutak, az iparosodás, a modern találmányok, a bankszektor erősödése a 20. századra a világ legnagyobb gazdaságává tette az országot. Az első és a második világháborúk tovább gyengítették Európát, így Amerika szuperhatalommá válhatott gazdasági és katonai értelemben is, csupán a Szovjetunió tudta vele felvenni a versenyt néhány évtizedig. Innentől kezdve aktív külpolitikát folytatva jelentősebb háborúkat vívtak Koreában, Vietnámban, Afganisztánban és Irakban.
- Film: A film és a mozi egyik bölcsője Amerika, az első fennmaradt amerikai film az 1890-es, Edison műhelyében kikísérletezett Csínytevések. Az első világháború miatt az európai stúdiók elbukták a versenyt az amerikai vetélytársaikkal szemben, akik az emblematikussá váló Hollywoodba telepítették székhelyeiket; innentől kezdve az Egyesült Államoké a mai napig a legnagyobb filmipar. Innen származik számos filmnyelvi megoldás, újítás, innen terjedt el a hangos és a színes film. Fontosabb filmek a blogról:
- Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Észak-Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Egyesült Államok: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Egyesült Államok: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Észak-Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)