Rendezte: Paul Thomas Anderson
Műfaj: abszurd, romantikus, tragikomédia
Főbb szereplők: Adam Sandler, Emily Watson
Megjelenés: 2002, Egyesült Államok
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 7,3
Ajánlott írás: -
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/kotyagos-szerelem-punch-drunk-love/movie-58419
Cselekmény: Barry félénk alkat és magányos, egy autószerelő mellett van az irodája, és egy reggel épp oda tér be egy nő (Emily Watson) leadni autóját, de még nyitás előtt, ezért Barryre bízza a kocsit. Este egyik nővérének szülinapi partijára hivatalos, de nem sül el jól a dolog, mert a magányosok önérzetes túlérzékenységében egy beszólásra feldühödik és jelenetet rendez - dühkitörésre hajlamos. A parti után felhív egy szexvonalat, elbeszélget a lánnyal, Georgiával. Meglepetésére Georgia másnap reggel újra felhívja, először szépen, majd fenyegetőzve kér tőle nagyobb összeget, de Barry azért nem akkora lúzer, hogy adjon is. Az irodába érve feltűnik egyik nővére (Mary Lynn Rajskub), meglepetésre magával hozza a tegnap reggeli autós nőt, Lenát, hátha sikerül összehoznia őket...
Téma: Nem vagyok benne biztos, hogy sikerült érdemben dekódolnom a történetet, mindenesetre az biztos, hogy Barry maga is kimondja a legfontosabbat: erőt ad neki a szerelem, mert van miért küzdenie. Egyébként valószínűleg tényleg csak annyi van benne, amit mindenki mond: egy könnyed, fura romkom.
Tartalom: A rendező a történetet konkrétan Adam Sandlerre írta, akinek nagy rajongója valamiért. A karaktere gátlásosra idomult hét nővére csipkelődései miatt, időnként ezért dührohamot kap, amit tárgyak szétzúzásában vezet le. A probléma, hogy Barry túl gátlásos lett, nem érzi magát kényelmesen semmilyen helyzetben, ami váratlant hozhat, a történet azonban folyamatosan ilyen helyzetekkel találja meg. Ez magyarázza számomra az első jelenetet, amelyben egy autó durván balesetezik, ám az úton történik, Barry mozgásterén kívül, így viszonylag hidegen hagyja a dolog. Igazából ennyiből áll a történet, hogy Barry hogyan reagálja le jól-rosszul-furán a különféle helyzeteket - viszont értjük, mit miért reagál le úgy, ahogy. Számomra rejtély, hogy Lena miért szeret bele a férfiba, és korábbi posztjaimból már kiderült, hogy nem igazán tudok mit kezdeni az ilyen, szinte első látásra megszerelmesedő párokkal. Lena karaktere amúgy is semmilyen, nem igazán ismerjük meg, titokzatos marad. A harmónium jelképen sokat gondolkodtam, de nem tudom megfejteni. Talán csak annyiról van szó, hogy egy eszköz, ami jelzi, ahogy harmonikusabbá válik Barry élete, ahogy egyre ügyesebben játszik rajta. A szextelefonos szál pedig véresen vicces, mert könnyen krimibe fordulhatott volna, de a vége mégis kisstílű, mint egy Guy Ritchie-film.
Forma: A formai elemek annak vannak alárendelve, hogy minél jobban átérezzük Barry világát, ezért ha épp nem az ő szemszögéből látjuk a dolgokat, akkor is szűk térben vagyunk vele. Vagy amikor túl sok dolog történik már főhősünkkel, a vágások és a kameramozgás begyorsulnak, a zene felhangosodik. De ez nem egy nagy, drámai film, ezért pl. a leggiccsesebb jeleneteknél már-már parodisztikus eszközökhöz nyúlnak (ld. a kör alakú záróképet). Erős a színhasználat, főleg a kék és a vörös, annyira, hogy egyes részeknél valamiért külön az arcunkba is tolják csak a színeket és semmi mást. A zene egyébként ott hatásos, amikor Barry szerencsétlenkedését a harmóniumon értelmesebb kontextusba helyezve megtámogatja. Ez volt a Barryt alakító színész első komoly szerepe (félt is tőle), de a kritikusok odáig voltak érte, én nem annyira, nem láttam benne különösebb színészi teljesítményt.
Élmény: Fura film, elsősorban azért, mert nem vagyok benne biztos, hogy megértettem. A romantikáját hiteltelennek látom, viccesnek nem az a felszabadultan vicces film, így más nem marad neki, csak a furaságai, amelyek nehezen interpretálhatóak (számomra). Az mindenképp pozitívum, hogy értettem Barryt.
Érdekességek
- Korábban láttuk:
- Emily Watson (Hullámtörés)
- Philip Seymour Hoffman (Twister, Boogie Nights, A nagy Lebowski, Magnólia, Majdnem híres)
- Mary Lynn Rajskub (Magnólia)
- Luis Guzman (Boogie Nights, Magnólia)
- A puddingos eset valódi, egy mérnök 1999-ben csapott le az akcióra.
- A történet egy másik ihletője Sandler "Denise Show" c. jelenetsorozata, amelyben szakítását dolgozza fel gyakori dührohamokkal.
- Mivel Barry elég konkrétan bediktálja a címét, kíváncsiságból rákerestem. Nem tudom ki lakik itt, de tipikus kertvárosi háznak tűnik, nem a filmbéli lakásnak.
Országinfó
- Földrajz: Az Egyesült Államok Amerikában, Észak-Amerikában van, a világ egyik legnagyobb országa, százszor nagyobb Magyarországnál, éghajlata kiterjedésének köszönhetően hol trópusi, hol sarkvidéki.
- Társadalom: Kb. 330 millióan lakják, ezzel a világ egyik legnépesebb országa; kb. kétharmaduk európai (elsősorban német) felmenőkkel bír és keresztény. Gazdasága a legfejlettebbek egyike, ahogy demokráciájuk is, ám ehhez képest nagyok a társadalmi különbségek.
- Történelem: Az emberiség bő 15 ezer évvel ezelőtt érkezhetett Amerikába Közép-Ázsiából, akik helyenként megmaradtak a gyűjtögető-vadászó szinten, helyenként fejlett mezőgazdaságot hoztak létre. Az európai felfedezők és gyarmatosítók a 15. században érkeztek meg, az őslakosokból pedig mára mindössze a népesség 1%-a maradt, miután háborúskodások és járványok során kihaltak. Az Anglia uralta területek öntudatos telepesei 1776-ban kinyilvánították függetlenségüket és a 19. század során a kontinens nyugati partjáig terjeszkedtek. Az egyik legnagyobb történelmi traumájuk a 19. század közepén bekövetkezett polgárháború, amely a rabszolgaság eltörlése és politikai törésvonalak mentén tört ki. A földosztások, a vasutak, az iparosodás, a modern találmányok, a bankszektor erősödése a 20. századra a világ legnagyobb gazdaságává tette az országot. Az első és a második világháborúk tovább gyengítették Európát, így Amerika szuperhatalommá válhatott gazdasági és katonai értelemben is, csupán a Szovjetunió tudta vele felvenni a versenyt néhány évtizedig. Innentől kezdve aktív külpolitikát folytatva jelentősebb háborúkat vívtak Koreában, Vietnámban, Afganisztánban és Irakban.
- Film: A film és a mozi egyik bölcsője Amerika, az első fennmaradt amerikai film az 1890-es, Edison műhelyében kikísérletezett Csínytevések. Az első világháború miatt az európai stúdiók elbukták a versenyt az amerikai vetélytársaikkal szemben, akik az emblematikussá váló Hollywoodba telepítették székhelyeiket; innentől kezdve az Egyesült Államoké a mai napig a legnagyobb filmipar. Innen származik számos filmnyelvi megoldás, újítás, innen terjedt el a hangos és a színes film. Fontosabb filmek a blogról:
- Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Észak-Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Egyesült Államok: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Egyesült Államok: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Észak-Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)