Rendezte: Robert Benton
Műfaj: tárgyalótermi
Főbb szereplők: Dustin Hoffman
Megjelenés: 1979, Egyesült Államok
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 7,8
Ajánlott írás: https://www.filmtekercs.hu/kritikak/kramer-kontra-kramer-kritika
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/kramer-kontra-kramer-kramer-vs-kramer/movie-1423
Cselekmény: Ted Kramer (Dustin Hoffman) épp élete legnagyobb sikerét éri el a reklámszakmában, amikor felesége, Joanna Kramer (Meryl Streep) váratlanul faképnél hagyja hatéves kisfiukkal együtt, hogy megtalálja önmagát, kiteljesedjen. Tednek fogalma sincs, mi Joanna baja, és fiukkal sem töltött idáig túl sok időt, de most kénytelen lesz átvenni a háztartás minden nyűgjét és közben munkahelyén is teljesíteni, ami természetesen nem megy. Ettől függetlenül, noha a kisfiút megviseli anyja hiánya, sikerül kialakítaniuk egy napi rutint és egyre közelebb kerülnek egymáshoz...
Téma: A címből és a műfajból sejthető, úgyhogy csak kicsi spoiler jön: Joanna visszatér és perre megy a gyerekfelügyeletért, amit Ted persze nem akar feladni, miután már összemelegedtek kisfiával. Ez alapján lehetne egy unalmas melodráma is, de a tárgyalótermet arra használja a történt, hogy bemutassa, mindkét szülő tökéletlen, és egy apa is lehet jó "háztartásbeli", ahogy az anya is karrierista.
Tartalom: A bevezető jelenetek párhuzamosan futva mutatják meg, ahogy Ted épp élete csúcsán van szakmailag, miközben Joanna pakol, hogy elmenjen. Bár nem tudjuk meg pontosan, hogy mi a probléma, sejthetjük, hogy Ted a munkájának él és nem figyel eléggé Joannára. Ezzel kezdődik a történet nagyját kitevő szakasz, amelyben a gyerekét kis túlzással nem is ismerő Ted lassan beletanul a szülői szerepbe, és fontosabbá válik karrierjénél. Eközben arra is rájön, hogy rossz férj volt és nem figyelt oda eléggé feleségére, de ezt majd az utolsó húsz-harminc percben értjük meg igazán, amikor jobban megismerjük Joanna nézőpontját is. Nem megyek bele a részletekbe, mert akkor elrontanám a filmélményt, de egyenrangú féllé válik, hiába építi a történet végig a szimpátiánkat Ted felé. Mindkettőjük jót akar és nem rosszindulatú a másikkal szemben, de magukat jobbnak gondolják a gyereknek. A gyereknek persze az lenne a legjobb, ha nem kellene szétszakadnia két szülő között, de az valamiért nem merül fel, hogy újra összejöjjenek. Aztán alaposan elb*sszák a végét, de hát ez Hollywood. A kritikák a női és férfi szerepre szeretik kihegyezni a történet témáját, hiszen a hagyományos szerepek megfordításával a családi fészek Ted feladatává válik, míg Joanna karriert kezd építeni, azaz ahogy elhangzik, végre nem csak valaki lánya, felesége vagy anyja lesz, hanem önálló ember is.
Forma: Semmi különleges, egyetlen erősebb beállítás volt, amikor Ted nézőpontját felvéve magányossá váltunk vele egy irodai buli tömegjelenetében. A zene az elején Vivaldi klasszikusa, amit ha minden igaz, emiatt a film miatt ismer mindenki. A film legfőbb erejének a színjátékot tartják, a Tedet és a Joannát alakító színészt is Oscarral jutalmazták (meg a filmet is). Engem nem hatott meg különösebben, de már többször elmondtam, hogy ehhez nincs szemem. Mindenesetre Hoffman annyira azonosult karakterével, hogy többször fizikailag bántalmazta Streepet. A módszer előnye, hogy a kisfiúval állítólag szinte végigimprózták a filmet, ezért is tűnt hitelesnek a kapcsolatuk.
Élmény: Nem láttam a filmet korábban, a műfaj alapján egy jogi drámára számítottam, de az csak kis részét tette ki, a lényeg az apa-fiú bensőségességében volt, ami aranyos volt, de nem ért el caprai magasságokat. Ha a nemi szerepek bemutatása lett volna a cél, az kaphatott volna nagyobb hangsúlyt, de talán nem véletlen, hogy hamarosan jött az Aranyoskám (1982).
Érdekességek
- Korábban láttuk:
- Dustin Hoffman (Diploma előtt, Éjféli cowboy, Az elnök emberei, Aranyoskám, Esőember)
- Meryl Streep (A szarvasvadász, Manhattan, Sophie választása)
- Jane Alexander (Az elnök emberei)
- Howland Chamberlain (Életünk legszebb évei, Délidő)
Országinfó
- Földrajz: Az Egyesült Államok Amerikában, Észak-Amerikában van, a világ egyik legnagyobb országa, százszor nagyobb Magyarországnál, éghajlata kiterjedésének köszönhetően hol trópusi, hol sarkvidéki.
- Társadalom: Kb. 330 millióan lakják, ezzel a világ egyik legnépesebb országa; kb. kétharmaduk európai (elsősorban német) felmenőkkel bír és keresztény. Gazdasága a legfejlettebbek egyike, ahogy demokráciájuk is, ám ehhez képest nagyok a társadalmi különbségek.
- Történelem: Az emberiség bő 15 ezer évvel ezelőtt érkezhetett Amerikába Közép-Ázsiából, akik helyenként megmaradtak a gyűjtögető-vadászó szinten, helyenként fejlett mezőgazdaságot hoztak létre. Az európai felfedezők és gyarmatosítók a 15. században érkeztek meg, az őslakosokból pedig mára mindössze a népesség 1%-a maradt, miután háborúskodások és járványok során kihaltak. Az Anglia uralta területek öntudatos telepesei 1776-ban kinyilvánították függetlenségüket és a 19. század során a kontinens nyugati partjáig terjeszkedtek. Az egyik legnagyobb történelmi traumájuk a 19. század közepén bekövetkezett polgárháború, amely a rabszolgaság eltörlése és politikai törésvonalak mentén tört ki. A földosztások, a vasutak, az iparosodás, a modern találmányok, a bankszektor erősödése a 20. századra a világ legnagyobb gazdaságává tette az országot. Az első és a második világháborúk tovább gyengítették Európát, így Amerika szuperhatalommá válhatott gazdasági és katonai értelemben is, csupán a Szovjetunió tudta vele felvenni a versenyt néhány évtizedig. Innentől kezdve aktív külpolitikát folytatva jelentősebb háborúkat vívtak Koreában, Vietnámban, Afganisztánban és Irakban.
- Film: A film és a mozi egyik bölcsője Amerika, az első fennmaradt amerikai film az 1890-es, Edison műhelyében kikísérletezett Csínytevések. Az első világháború miatt az európai stúdiók elbukták a versenyt az amerikai vetélytársaikkal szemben, akik az emblematikussá váló Hollywoodba telepítették székhelyeiket; innentől kezdve az Egyesült Államoké a mai napig a legnagyobb filmipar. Innen származik számos filmnyelvi megoldás, újítás, innen terjedt el a hangos és a színes film. Fontosabb filmek a blogról:
- Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Észak-Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Egyesült Államok: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Egyesült Államok: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Észak-Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)
- Amerika: Sandow (1896), A gabonatőzsde spekulánsai (1909), Türelmetlenség (1916), Virradat (1927), Nagyvárosi fények (1931), Aranypolgár (1941), Ének az esőben (1952), Az üldözők (1956), Szédülés (1958), Van aki forrón szereti (1959), Pszichó (1960), A keresztapa (1972), A keresztapa II (1974), Taxisofőr (1976), Apokalipszis most (1979), Dühöngő bika (1980), Ponyvaregény (1994), A sötétség útja (2001), Az élet fája (2011)