Rendezte: Zhanna Issabayeva
Műfaj: -
Főbb szereplők: Dina Tukubayeva, Galina Pyanova, Mariya Nezhentseva
Megjelenés: 2013, Kazahsztán
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 6,5
Ajánlott írás: -
Mikor látható: -
Cselekmény: Az árva Nagima mosogatóként dolgozik egy étteremben, az ételmaradékot hazaviszi 8 hónapos terhes lakótársának, Anyának, akinek nagy fájdalmai vannak, de nem regisztrálta a terhességet, ezért nem mehet orvoshoz a panaszaival. Persze anyagilag sem állnak jól, bérelőleget pedig nem kap Nagima, sőt, időnként a kenyeret is hitelre kapja. Beüt a baj, Anya kórházba kerül. Az ápoló elzavarná a regisztráció hiánya miatt, de az orvos szíve megesik rajtuk - de már késő, Anya belehal a komplikációkba...
Téma: Először is a szokásos kötelező kör: kultúridegenként fogalmam sincs, hogy van-e bármilyen áthallásos, aktuálpolitikai motívuma a történetnek, de simán el tudom képzelni, hogy Nagima vagy az újszülött jelképezheti a kazah népet, szabadságot, művészetet vagy ki tudja. Innen kívülről az legalább egyértelműen látszik, hogy női / szegény filmmel van dolgunk, akik ki vannak szolgáltatva a gazdasági hatalommal bíróknak. De tekinthetünk rá egzisztencialista nézőpontból is, amely szerint a szeretet ad értelmet az életnek, de talán még az sem elég.
Tartalom: Az első jelenetekben a mosogatólány Nagima anyagi helyzetével szembesülünk, aki még az ételmaradékot is hazaviszi, és még úgy sincs elég ennivalójuk mindig. Egy külvárosi bódéban lakik, de még annak a lakbérét is nehéz kifizetnie. Eközben lakótársa problémás terhes, aki történetünk elején belehal a szülésbe. Eddigre már látjuk, hogy a nők ki vannak szolgáltatva a férfiak kegyeinek a munkahelyen, a buszon, a lakásban, a kórházban, hiába van alig szerepük. Persze nők is lehetnek elnyomó helyzetben, amennyiben intézményt vagy rendszert képviselnek. Kb. a második harmadban derülnek ki a hátterek, motivációk, amelyek élettel és érzelmekkel töltik fel a karaktereket, akik addig meglehetősen érzelemmentesen viselkedtek a nehéz sors miatti fásultságtól. Két pozitív karakterünk van, az egyik a lányok "aranyszívű kurva" archetípusú szomszédja, a másik a boltos, aki hitelre ad mindig enni. Szomorú pillanatnak kellene lennie talán, de számomra mégis felemelő volt, amikor Nagima unszolására hajlandó volt a boltos azt hazudni neki, hogy szereti. Nagima karaktere egyébként talán nem teljesen százas, de nem feltűnően, és az ilyen ugye mindig egy ártatlan őszinteséget jelent. A végén pedig végképp feltárulkozik előttünk főhősünk és hoznia kell egy egzisztencialista döntést az életről, amit nem spoilerezek el :)
Forma: Nagyban hozzájárul a hatásosságához a megvalósítás, sok a mozdulatlan, hosszú vágás, a kamera lassabb, mint a cselekmény és sokszor látjuk mi történik még a cselekmény előtt és után. Ezek jellemzően távoli felvételek, de nagyon közeliekből is van bőven, amelyekbe nem is fér bele a felvétel tárgya teljesen. A színek fakók, a díszlet lepusztult, a tájak sivárak, karaktereink keveset és nagy szünetekkel beszélnek. A zene erősen kazahnak tűnik, de a hagyományos hangszerek ellenére modern, disszonáns hangzásvilága van, hangsúlyos szerepet kap és emlékezetes. A színészek - főleg ugye Nagima - a kifejezéstelenségig visszafogottak, ezér elég kellemetlen pl. a szomszéd prostituált harsánysága. Ahogy írtam, szinte csak nőket látunk, ez olyankor feltűnő, amikor mégis feltűnik rövid pillanatokra egy-egy férfi.
Élmény: Nem nagyon tudok róla mit mondani, abszolút korrekt film. Hál'istennek nem lett belőle nyomorpornó, pedig korántsem vidám; tartalmilag és vizuálisan is átélhetőek a motívumai, jó a zene, nem sablonos, szóval adott minden - de annyira azért nem lett erős, hogy átütő legyen. Talán döntenie kellett volna, hogy pozitív vagy negatív akar lenni, mert így mindkettő lett és nem jutott elég idő a durva elmélyítésükre.
Érdekességek
- Bár nem találtam erről infót, de a képek alapján a Nagima anyját alakító színész szerintem maga a rendező.
Országinfó
- Földrajz: Kazahsztán Ázsiában, Közép-Ázsiában van, a világ egyik legnagyobb országa, kb. harmincszor nagyobb Magyarországnál, éghajlata szélsőségesen kontinentális, nyáron harminc fok fölé megy az átlaghőmérséklet, míg télen -20 fokra hűl. Ásványokban, olajban gazdag.
- Társadalom: 20 millió lakos, túlnyomó részük török származású kazah és muszlim, gazdasága közepesen fejlett, diktatúra.
- Történelem: Itt is legalább 5-6 ezer éve létezik emberi civilizáció, őslakosai az Északkelet-Ázsiából idevándorló türk népek, akik jellemzően még a 19-20. századig is nomád állattartást folytattak. A 13. századi mongol hódítást követően alakult ki egy türk-mongol, iszlámot felvevő kultúra, ebből formálódott meg a 15-16. században a kazah identitás, alapja az 1465-ös alapítású Kazah kánság. A felemelkedő Oroszország a 18. századtól egyre jobban befolyása alá vont a régiót, a kazah ellenállást és maradék függetlenséget a Szovjetunió törte le végleg 1920-ban. 1991 óta függetlenek újra.
- Film: Természetesen az orosz nyelvű, szovjet filmek domináltak, a legkorábbi kazah nyelvű film, amit találtam, az 1950-es évekből származik. Értelemszerűen önálló filmipara az 1990-es évektől van, egyelőre még kevés filmmel képviseltetik magukat. Fontosabb filmek a blogról:
- Ázsia: Namakura Gatana (1917), Kurutta Ippedzsi (1926), Az utolsó krizantém története (1939), Késő tavasz (1949), A vihar kapujában (1950), Élni (1952), Tokiói történet (1953), Ugecu története (1953), Hét szamuráj (1954), Szansó tiszttartó (1954), Az út éneke (1955), A szaké íze (1962), Egy csipetnyi zen (1971), A szomorúság városa (1989), Közelkép (1990), Családi kötelékek (2000), Szerelemre hangolva (2000), Boonmee bácsi (2010)
- Közép-Ázsia: A menyasszony (1972), Beskempir, a fogadott fiú (1998), Jol (2001), Nagima (2013)
- Kazahsztán: Jol (2001), Nagima (2013)
- Közép-Ázsia: A menyasszony (1972), Beskempir, a fogadott fiú (1998), Jol (2001), Nagima (2013)
- Ázsia: Namakura Gatana (1917), Kurutta Ippedzsi (1926), Az utolsó krizantém története (1939), Késő tavasz (1949), A vihar kapujában (1950), Élni (1952), Tokiói történet (1953), Ugecu története (1953), Hét szamuráj (1954), Szansó tiszttartó (1954), Az út éneke (1955), A szaké íze (1962), Egy csipetnyi zen (1971), A szomorúság városa (1989), Közelkép (1990), Családi kötelékek (2000), Szerelemre hangolva (2000), Boonmee bácsi (2010)