Artúr filmélményei

Lucia (1968)

2022. november 28. 23:59 - Liberális Artúr

Rendezte: Humberto Solas
Műfaj: dráma
Főbb szereplők: Raquel Revuelta, Eduardo Moure, Eslinda Nunez, Ramon Brito, Adela Legra, Adolfo Llaurado
Megjelenés: 1968, Kuba
Hossz: kb. 2,5 óra
IMDB: 7,1
Ajánlott írás: https://www.theyoungfolks.com/review/125769/the-film-canon-lucia-1968/
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/lucia-lucia/movie-70870

Cselekmény: A három idősíkon játszódó cselekmény első részében 1895-ben, a kubai függetlenségi háborúban járunk. Az előkelő és naiv Lucia csak annyit érzékel a harcokból, hogy a katonáknak varrnak ruhaneműket, az utcán egy az erőszaktól megőrült apáca ordibál, illetve hogy bátyja beállt a felkelők közé. Ezektől függetlenül a hajadonok tipikus életét élve barátnőivel a csuszamlós dolgokon kuncognak, mígnem egy nap megismerkedik a vonzó spanyol kereskedővel, Rafaellel. Egymásba szeretnek, Luciával madarat lehetne fogatni...

A második rész 1932-ben játszódik a Machado elnök elleni lázongások idején. Itt a középosztálybeli Lucia egy félresikerült puccs sebesültjére, Aldora talál rá véletlenül a szomszéd házban, akivel lábadozása alatt egymásba szeretnek, és őt követve Lucia is aktivizmusba kezd...

A harmadik rész a jelenben (1960-as évek) játszódik, amelyben a munkás Lucia friss házasságban él boldogan, legalábbis amíg férjéből, Tomas-ból elő nem jön a féltékeny vadállat és be nem zárja otthonukba, nem engedve a nőt sehova. Eközben a közösség az írástudatlanság felszámolásáért városi tanárokat hív megtanítani a rászorulókat - többek között Luciát - , akit nekik kellene elszállásolni is és természetesen egy jóképű férfiról van szó...

Téma: A három történt a kubai történelem három fontos időszakában a párkapcsolatokon keresztül mutat be társadalmi-politikai helyzeteket, amelyek természetesen egy egyenes fejlődési irányt vázolnák fel a nemzeti szabadságtól a politikain át az egyéniig.

Tartalom: Gondolom magától értetődő, hogy szerkezetileg három egységre bontható a történet a három idősík révén, mindegyik egy szerelembeeséssel kezdődik, amit kiábrándulás és végzet követ az adott politikai helyzettől függően. Az első történetben Lucia előkelő kubai a függetlenségi háború idején, akit elcsábít egy spanyol, és hát mondjuk, hogy meg kell harcolnia vele fájdalmasan, hogy tőle független lehessen. A második részt nehezen tudom beleerőltetni a koncepcióba, Lucia itt is tehetős még, bár már nem arisztokrata, ekkor ez az osztály vívta meg a harcát a félig-meddig elnyomó, immár belső rendszer ellen. Itt nem érzek igazi kiábrándulást a párkapcsolatból, Lucia és férje is megteszik, amit kell, nem rajtuk múlik, hogy nem sikerül, bár az igaz, hogy a küzdelem elbukik. A harmadik Lucia már munkásosztálybeliként adja az ország gerincét, a konfliktus egyéni szintre zsugorodik hagyományosabb felfogású férje és közte, de ez már nem egy élet-halál harc. Hangsúlyos az is, ahogy a társadalmi osztályok mellett változik a szexualitás az idők során: az első részben még egy nemi erőszak is kuncogásra ad okot, hiszen máshogy szóba se kerülhetne a dolog; a második részben az erkölcsi romlás jele, a nők szexuális eszközként szerepelnek, míg a harmadik részben már felszabadult, élvezetes, egyenrangú örömforrás.

Forma: A három rész egyszerre egyforma és különböző stílusú. Az első rész romantikusabb, a második az újhullámot idézi, a harmadik talán kommunista akar lenni, ez elsősorban a színjátékban (színpadias vs visszafogott vs sokszereplős) és a kamerabállításokban jelenik meg (több közeli vs több középtávú vs több messzi felvétel). De mindegyik közös pontja volt egy gyorsan mozgó, gyors vágásokkal működő kamera, ami nekem az impresszionista szót juttatta eszembe. Ez különösen az első részben volt nagyon erős, a kamera sokkal zaklatottabb volt,a  zene sokkal kifejezőbb - ez utóbbi amúgy igyekszik szintén korhűnek tűnni.

Élmény: Az első részt kifejezetten szerettem, izgalmas volt a megvalósítása, a másik kettő ehhez képest már túlságosan visszafogott. A harmadik rész pedig elég rosszul öregedett, mert komikus, házastársi civódásnak próbálta beállítani a 2022-ből nézve brutálisan bántalmazó kapcsolatot. Összességében azonban korrekt film, nem lehet okunk különösebb panaszra, rendben van minden elemében.

Érdekességek

  • Az első történetszál tehát a kubai függetlenségi háborúban játszódik, amely 1895-1898 között zajlott már nem első alkalommal, és a romló gazdasági körülmények miatt robbant ki többek között a spanyolokkal szemben. Elsősorban a civilek látták kárát, de a spanyol túlerő ellenére a gerilla harcmodort alkalmazó kubaiak mégis győztesen jöttek ki a harcokból, miután 1898-ban kitört az amerikai-spanyol háború.
  • A második történetszál nem annyira konkrét eseményhez kötődik, hanem Machado 1925-1933 közötti elnökségéhez, aki ígérete ellenére újraválasztatta magát miközben beütött a gazdasági világválság, és a kelleténél erőszakosabban lépett fel a tüntetőkkel szemben, így a helyzet odáig fajult, hogy a hadsereg is fellázadt, Machado pedig elmenekült.
  • A harmadik történetszál az 1960-1961 közötti írástudatlanságot felszámoló kampány idején játszódik, amelynek amellett, hogy 1961-ra majdnem eltörölte a teljes írástudatlanságot megvolt az a haszna is, amit a filmben láttunk, azaz a háziőrizetre ítélt nők kiszabadultak

Országinfó

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr3717987932

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása