Rendezte: Mihail Kalatozov
Műfaj: -
Főbb szereplők: -
Megjelenés: 1930, Grúzia (Szovjetunió)
Hossz: kb. 1 óra
IMDB: 7,5
Ajánlott írás: https://silentfilm.org/salt-for-svanetia/
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/jim-shvante-marili-svanets/movie-99277
Cselekmény, téma, tartalom: A dokumentumfilm a grúziai szvjanyetijai régió Usguli falujának lakói életét mutatja be, amely nehezen megközelíthető a hegyvidék miatt, és a legfőbb hiányt a só jelenti, ami fontos az állattartáshoz. Az első harmad fő témája a kemény élet: erőforrásaik szűkösek, keményen dolgoznak, életük veszélyes a gonosz földesurak és a rideg természet miatt is. A második harmadik helyezi középpontba a só jelentőségét. A harmadik harmad a vallásos babonák rituáléit állítja szembe azok kontraproduktivitásával (a gazdagok ünnepszámba menő temetésén haszonállatokat ölnek le, terhes nőket űznek el). De ekkor megérkezik az ötéves terv, amely a szorgos szovjet kommunista munkásoknak köszönhetően utat épít az elzárt közösségnek. Nyilván teljesen nevetséges, ahogy az addig néprajzi jellegű dokumentumfilm a semmiből átvált kommunista propagandába az utolsó pár percre, de sejthettük, hogy ez lesz, ha másból nem, abból, hogy már eleve egy semmitmondó Lenin-idézettel indítottak, ami csupán azért kap ilyen kiemelt szerepet, mert Lenin mondta. A látottak hajaznak a Föld kenyér nélkülre (1933) is, mert láthatóan megrendezett, dramatizált jelenetekkel van tele, állítólag a helyi szokások egy része is pusztán kitaláció.
Forma: Kalatozov egy évvel korábbi, első filmje bemutatásra sem került, mert beleesett a formalizmus bűnébe, és itt is nagyon rezgett a léc - hál'istennek. Ezúttal is kapunk egy nagy adag szovjet avantgárd montázst, de vannak látványosan szokatlan kameraszögek, amelyek jóval meghaladják az elődöket, illetve a kamerakezelés meglehetősen dinamikus. Ne felejtsük, 1930-as a film ekkor azért még nem kis készülékek voltak, amelyeket olyan könnyű lett volna mozgatni - itt mégis ez történik. A dinamizmusa legerősebben a kommunista propaganda részben jön elő, ami jót tesz a tetőpontnak és egyben jótékonyan elfedi a dolog váratlan nevetségességét.
Élmény: Talán csak "öregszem", de megint azt éltem át, mint a legutóbbi szovjet filmél, Az én nagyanyámnál (1929): hiába van telepakolva látványos elemekkel, ha nem áll össze. Akkor van értelme a vizuális elemeknek, ha megtámogatják a gondolatot. És bár kifejezőek voltak, összességében nem éreztem, hogy segítették volna a filmet.
Érdekességek
- Szóval Kalatozov első filmjét a formalizmus vádja miatt be sem mutatták, itt is sok kritika érte emiatt, illetve mert látszólag jobban érdekelték a szvánok babonái a társadalmi üzenet helyett. A következő filmje hasonló kritikákban részesült, így nem is készíthetett a továbbiakban filmet jó ideig, és igazán csak a sztálinizmus után tudott visszatérni.
- A filmbéli falu Usguli, ahol ma is csak bő kétszázan élnek. A filmben is szereplő, 9-10. századokban épült szván-tornyokból több száz van, és mivel valóban elzárva éltek a nehéz megközelíthetőség miatt, sajátos kultúra alakult ki. Ennek köszönhetően a világörökség része lett a falu.
Országinfó
- Földrajz: Grúzia Nyugat-Ázsiában van, területe Magyarország kb. háromnegyede, éghajlata szubtrópusi-kontinentális.
- Társadalom: 3,5 millió lakosa van, nagy többségük grúz és keresztény, gazdasága fejlett, a társadalmi különbségek közepesen nagyok, politikai rendszere átmenet a demokratikus és az autoriter között.
- Történelem: Grúz népek már évezredek óta éltek a környéken, közel tízezer éve a világ legrégebbi bortermelői. A korai grúz királyságok az ókorban Perzsia és Róma ütközőzónái voltak, részben emiatt a magyarokhoz hasonlóan a kereszténység felvételével a 4. században elkötelezték magukat egy keletitől eltérő identitás mellett, és ezzel egyben az egyik legelső keresztény állammá is váltak. Fénykoruk a 11-13. századokra tehető, miután egyesítették a grúz királyságokat, ám ennek véget vetettek a külső támadások, az ország szétesett, és egyes részei Perzsia és Törökország fennhatósága alá kerültek. Oroszország a 18. század végén kezdte uralma alá hajtani Grúziát. Egy rövid időszaktól eltekintve 1991-ben nyerték vissza függetlenségüket, ám etnikai alapon polgárháború tört ki 1991-1994 között, ami a mai napig lezáratlan.
- Film: Fontosabb filmek a blogról:
- Ázsia: Namakura Gatana (1917), Kurutta Ippedzsi (1926), Az utolsó krizantém története (1939), Késő tavasz (1949), A vihar kapujában (1950), Élni (1952), Tokiói történet (1953), Ugecu története (1953), Hét szamuráj (1954), Szansó tiszttartó (1954), Az út éneke (1955), A szaké íze (1962), Egy csipetnyi zen (1971), A szomorúság városa (1989), Közelkép (1990), Családi kötelékek (2000), Szerelemre hangolva (2000), Boonmee bácsi (2010)
- Nyugat-Ázsia: Az én nagyanyám (1929), Sót Szvjanyetijának (1930), Giv'a 24 Eina Ona (1955), Blaumilch-csatorna (1969), Remény (1970), al-Makhdu'un (1972), Az út (1982), Chronicle of a Disappearance (1996), Messze (2002), Egyszer volt, hol nem volt Anatóliában (2011), Wadjda (2012)
- Grúzia: Az én nagyanyám (1929), Sót Szvjanyetijának (1930)
- Grúzia: Az én nagyanyám (1929), Sót Szvjanyetijának (1930)
- Nyugat-Ázsia: Az én nagyanyám (1929), Sót Szvjanyetijának (1930), Giv'a 24 Eina Ona (1955), Blaumilch-csatorna (1969), Remény (1970), al-Makhdu'un (1972), Az út (1982), Chronicle of a Disappearance (1996), Messze (2002), Egyszer volt, hol nem volt Anatóliában (2011), Wadjda (2012)
- Ázsia: Namakura Gatana (1917), Kurutta Ippedzsi (1926), Az utolsó krizantém története (1939), Késő tavasz (1949), A vihar kapujában (1950), Élni (1952), Tokiói történet (1953), Ugecu története (1953), Hét szamuráj (1954), Szansó tiszttartó (1954), Az út éneke (1955), A szaké íze (1962), Egy csipetnyi zen (1971), A szomorúság városa (1989), Közelkép (1990), Családi kötelékek (2000), Szerelemre hangolva (2000), Boonmee bácsi (2010)