Rendezte: Elia Suleiman
Műfaj: dráma
Főbb szereplők: -
Megjelenés: 1996, Izrael
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 6,9
Ajánlott írás: https://www.indiewire.com/1997/03/seven-questions-for-elia-suleiman-director-of-chronicle-of-a-disappearance-83546/
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/chronicle-of-a-disappearance-chronicle-of-a-disappearance/movie-59015
Cselekmény, téma, tartalom: A filmben hétköznapi életképeket láthatunk az 1990-es évek Izraeléből, amelyek részben valósak, részben rendezettek, részben fiktívek. Témája elvileg a palesztin identitás, ami itt azt jelenti, hogy milyen egy palesztin a valóságban, nem pedig egy látni akart vagy vélt, absztrahált állapotban. És hát természetesen ezek a palesztinok egyszerűek és hétköznapiak. Erre talán a legjobb példa az izgalmas katonaéletet élő nagyapa, akitől hiába várnak izgalmas sztorikat, mindig a számára legszebb élményét meséli el, amikor sok rossz koszt után eszik egy jót. A film két szakaszra oszlik, az első személyesebb, a rendező családja, környezete szerepel benne; a második politikai címkét visel, ám ez sem tér el jelentősen tartalmában, inkább csak szereplőiben, akik ismerősök helyett a rendszer alkotói (értelmiségiek, rendőrök, pap, ingatlanügynök... stb.). A jelenetek sokszínűek, ezért vettem egybe az amúgy három bekezdésemet, mert nem tudok cselekményt írni. Legjellemzőbben azonban ironizál néha már abszurdig menően. Egyes jelenetek jelképesek, mások csak úgy vannak. A karakterek szempontjából fontos megjegyezni, hogy maga a rendező is szerepel mint a filmet készítő, a valóságos hétköznapokat átélő rendező, így aztán önreflexív és valamelyest életközelibbnek is tűnik, hiszen nem irányít a rendező, hanem ő is része a valóságnak (messze a legviccesebb az a börleszkszerű előadás, amit a rendező tartana a filmjéről, amivel felvilágosíthatná a nézőt, de a mikrofon rendre elromlik).
Forma: Filmünk tehát rövid, jellemzően egy-két perces jelenetekből áll, ezek időnként vissza-visszatérő jelenetek, mintegy ritmust szolgáltatva. Szándékos vagy sem, teljesen személyes benyomást kelt, mert nincs világítás, a minőség sem a legjobb, szóval mintha házimoziznánk a rendező otthoni kamerájával felvett anyagából. Nagy a hangsúly viszont a beállításokon, amely általában statikus és távoli. Ehhez kapcsolódóan kevés a(z értelmes) párbeszéd is. Nagyon sokszor ajtók, ablakok keretezik a beállításokat, utalva a bezártságra, de valószínűleg meg kellene nézni rendesen a filmet még párszor, hogy a formalizmusát kielemezhesse az ember. A szereplők nagyja valóban a rendező környezetéhez tartoznak, amatőrök, és ez így van jól. Persze bizonyára instruálták őket valamilyen szinten, de ennyi belefér. A zene a jelenetekhez hasonlóan véletlenszerűnek tűnik, de hatásosan vannak elhelyezve, legyen az egy békéről szóló dal vagy rádióadás.
Élmény: Nem számítottam nyugat-ázsiai filmtől ilyen "hozzáállásra", ami úgy személyes, hogy közben nem kezd el érzelmileg bevonni, hanem humorosan szemléli az amúgy nem olyan humoros palesztin-zsidó kontextust. Mivel váratlanul ért, nem tudtam igazán élvezni sem, jó lett volna előre ismerni a rendező stílusát. Na majd legközelebb.
Érdekességek
- -
Országinfó
- Földrajz: Izrael Ázsiában, Nyugat-Ázsiában van, nagyjából Magyarország negyede, mediterrán ország.
- Társadalom: 9,5 millió lakos, háromnegyedük zsidó kb. fele-fele arányban Európából illetve Nyugat- és Közép-Ázsiából. Értelemszerűen a túlnyomó többség zsidó vallású, gazdasága fejlett, az ország demokratikus, de nagyok az etnikai-vallási ellentétek a lakosság mintegy negyedét-ötödét kitevő, muszlim palesztinokkal.
- Történelem: A régió az emberiség egyik bölcsője, a zsidók az őslakosok közé tartoznak, kb. háromezer évvel ezelőtt jöhetett létre egységes államuk először, talán a zsidó vallás is ekkortájt alakulhatott ki. Még az i. e. első évezredtől kezdődően rendszeresen más birodalom fennhatósága alá kerültek, így aztán szétvándoroltak mindenfelé, de megőrizték identitásukat. A 19. századtól kezdve már tudatos politikai mozgalom részeként kezdtek hazatelepülni, végül 1948-ban kiáltották ki függetlenségüket az aktuális brit uralom alól, ám a helyi és a szomszédos arab népekkel jelenleg is sok az erőszakos konfliktusuk.
- Film: Már 1897-ben jártak Lumiere-ék Izrael területén (Indulás vonattal Jeruzsálemből), de persze a filmgyártás igazán csak az államalapítás után indult be; fénykorukat most élik a 21. században. Fontosabb filmek eddig a blogról:
- Ázsia: Namakura Gatana (1917), Kurutta Ippedzsi (1926), Az utolsó krizantém története (1939), Késő tavasz (1949), A vihar kapujában (1950), Élni (1952), Tokiói történet (1953), Ugecu története (1953), Hét szamuráj (1954), Szansó tiszttartó (1954), Az út éneke (1955), A szaké íze (1962), Egy csipetnyi zen (1971), A szomorúság városa (1989), Közelkép (1990), Családi kötelékek (2000), Szerelemre hangolva (2000), Boonmee bácsi (2010)
- Nyugat-Ázsia: Giv'a 24 Eina Ona (1955), Blaumilch-csatorna (1969), Remény (1970), al-Makhdu'un (1972), Al hayatt al yawmiyah fi quariah suriyah (1974), Az út (1982), Chronicle of a Disappearance (1996), Karamell (2007), Öt törött kamera (2011), Wadjda (2012)
- Izrael: Giv'a 24 Eina Ona (1955), Blaumilch-csatorna (1969), Chronicle of a Disappearance (1996)
- Izrael: Giv'a 24 Eina Ona (1955), Blaumilch-csatorna (1969), Chronicle of a Disappearance (1996)
- Nyugat-Ázsia: Giv'a 24 Eina Ona (1955), Blaumilch-csatorna (1969), Remény (1970), al-Makhdu'un (1972), Al hayatt al yawmiyah fi quariah suriyah (1974), Az út (1982), Chronicle of a Disappearance (1996), Karamell (2007), Öt törött kamera (2011), Wadjda (2012)
- Ázsia: Namakura Gatana (1917), Kurutta Ippedzsi (1926), Az utolsó krizantém története (1939), Késő tavasz (1949), A vihar kapujában (1950), Élni (1952), Tokiói történet (1953), Ugecu története (1953), Hét szamuráj (1954), Szansó tiszttartó (1954), Az út éneke (1955), A szaké íze (1962), Egy csipetnyi zen (1971), A szomorúság városa (1989), Közelkép (1990), Családi kötelékek (2000), Szerelemre hangolva (2000), Boonmee bácsi (2010)