Artúr filmélményei

Lewat Djam Malam (1954)

2023. augusztus 24. 22:53 - Liberális Artúr

Rendezte: Usmar Ismail
Műfaj: -
Főbb szereplők: Dhalia, A.N. Alcaff, Netty Herawati, Bambang Hermanto, Titien Sumarni, Aedy Moward, R.D. Ismail
Megjelenés: 1954, Indonézia
Hossz: kb. 1,5 óra
IMDB: 7,4
Ajánlott írás: https://www.criterion.com/current/posts/7116-after-the-curfew-a-nation-of-dead-ends
Mikor látható: -

Cselekmény: ...avagy kb. "késő este". 1949-ben vagyunk Indonéziában, közvetlenül a függetlenségi háborújuk után. Az ellenálló Iskandar évek után, az erőszak emlékétől gyötörve tér haza előkelő menyasszonyához, Normához, após-jelöltje pedig rögtön irodai állást talál neki, de a kollégák az amúgy is szűkös helyiség miatt ellenségesen fogadják és hamar kitúrják. Persze Iskandar sem bánja nagyon, nagyon más a civil élet, komolytalannak és másviláginak tűnik, ezért felkeresi régi harcostársait, hátha tudnak neki testhezállóbb munkát adni. Egyikük építésen vezető, a második háborús, azaz erőszakos módszerekkel próbál érvényesülni az üzleti világban, mert szerinte az is a függetlenségi harc része, hogy szembeszálljon a gyarmati cégekkel, a harmadik striciként tengődik...

Téma: Nem maguktól értetődőek a témák a hangsúlyok miatt: én elsősorban Iskandar lelki vívódását láttam bűntudatával, egy amerikai blogger a katonák tipikus poszttraumáját, egy indonéz szerző meg a társadalmi folyamatokat, melyekkel szembesülve Iskandar meghasonlik, hiszen nem ezért harcolt.

Tartalom: A történetben tehát nemrég ért véget a háború, és Iskandar hazatér menyasszonyához, ám nem tud örülni, mert még nyomasztja a sok halál, de egyébként is fura neki a civil élet. Az ágy túl puha neki, az irodai munka nem testhezálló már, volt harcostársai szerint el kell felejtenie a múltat és alkalmazkodni a civil léthez, menyasszonya pedig nagyon civil, de Iskandar már más ember. Egyedül egy prostituálthoz tud kapcsolódni, aki bántalmazó férje elől menekült el és egész nap fogyasztási cikkekről álmodozik. Állandó ellenpár a menyasszony napfényes, vidám, társasági élete és Iskandar magányos, sötét zaklatottsága. Csak később derül ki, hogy nem véletlenül nyomasztják a harctéren történtek, nem is tud elszámolni lelkiismeretével, bármit tesz, hiába próbál akár a civil, akár a háború normáihoz igazodni. A történet társadalmi vetülete sokféle, de mind apróság, legalábbis innen a 2020-as évek Kelet-Európájából nézve: mi lett a katonai vezetőkből és milyen áron, hogy a függetlenedésnek folytatódnia kell gazdasági fronton is, hogy a prostituáltunk a fogyasztási cikkekben tud csak gondolkodni, hogy a menyasszony belvárosi üzletekbe jár... stb. Fura mód átlagemberekkel csak egyszer találkozunk rövid időre, de velük sem tud mit kezdeni Iskandar, talán bűntudatból, talán mert magasabb társadalmi osztályba való. És még egy dolog: nem véletlenül iszonyatosan noiros hangulata van már az első képkockáktól kezdve; a rendező ugyanis Hollywoodban tanult és a hasonló témájú Életünk legszebb évei (1946) ihlette meg. A noir elemei ugyanakkor hiányoznak a zaklatott antihőst leszámítva.

Forma: Képileg sajnos nem túl izgi, gyakran fájóan teátrális, mozdulatlan az egész, és ez igaz a színészekre is. Pedig a kezdés még egészen jó, ahogy hosszan nézhetjük Iskandar lépteit az éjszakában (noir!), de nagyjából ennyi is volt. Talán az átlagemberekkel való találkozáskor jött át csak némi egzotikum a hagyományosabb öltözékeket és táncot látva, egyébként meglehetősen nyugatias volt mindenben, a zenében is.

Élmény: Ezzel együtt nem elviselhetetlen, a történet pedig kellően komplex egy 1950-es évekbeli filmhez, szóval első indonéz élménynek elég jó, nem számítottam ilyen minőségre ebből a régióból és időszakból - hiszen ne felejtsük, a valóságban is épp csak a felszabadulás után vagyunk egy nulla gazdasági alapokkal bíró országban.

Érdekességek

  • Titien Sumarni 1966-ban, 33 évesen hunyt el betegségben

Országinfó

  • Földrajz: Indonézia Délkelet-Ázsiában van, több ezer szigetből áll, bő hússzor nagyobb Magyarországnál, az Egyenlítő mentén fekszik, így éghajlata trópusi, sok a vulkánkitörés és a földrengés, élővilága az egyik legsokszínűbb és legegyedibb.
  • Társadalom: Az egyik legnépesebb ország közel 280 millió lakosával, kb. több mint 1300 kisebb-nagyobb etnikumból áll, majd' felük jávai, hatoduk szundanéz, túlnyomó részük muszlim, gazdasága fejlett, a társadalmi különbségek közepesek, Magyarországhoz hasonlóan sérült demokrácia.
  • Történelem: Akár már kétmillió éve is lakott lehet a szigetvilág, a modern ember bő 40 ezer éve érkezett meg, de a mai lakosság ősei a Tajvan és Dél-Kína irányából, i .e. 2000 környékén jött ausztronézek. India és Kína közötti elhelyezkedésüknek köszönhetően a kereskedelem óriási szerepet töltött be, ennek köszönhetően emelkedett fel a hindu tengeri királyság, a Srivijaya a 7-11. század között vagy a Majapahit a 13-16. századokban; ekkortájt váltotta fel a buddhista-hindu kultúrát az iszlám. Az európai gyarmatosítók a 16-20. század között hódították meg a szigetvilágot folyamatos, de széttagolt ellenállással küzdve; ami a hollandoké lett, az a mai Indonézia, ami a briteké, az Brunei, Malajzia és Szingapúr. A holland uralmat a második világháború japán megszállása szakította félbe, a háború végén az indonézek pedig kikiáltották függetlenségüket, amit a hollandok persze nem hagytak annyiban és véres függetlenségi háború következett 1949-ig, amit végül Indonézia nyert, noha belső feszültségek is voltak a hadsereg és az iszlamista és a kommunista mozgalmak miatt. Az egyensúlyt végül a hadsereg borította fel az 1960-as években a kommunisták lemészárlásával, ami akár egymilliós áldozat is lehetett, majd katonai diktatúrát vezettek be, aminek az 1990-es évek nagy ázsiai gazdasági válsága vetett véget. 2004 óta szabad választások vannak.
  • Film: A gyarmattartó hollandokkal jött be a film az 1900-as években, az első filmeket is ők készítették az 1910-1920-as évek során, illetve a sanghaji kereslet miatt jelentős volt a kínai tulajdon is. A többnyire szórakoztató filmeket a második világháborús japán megszállás alatt propagandafilmek váltották. Az indonéz film atyja Usmar Ismail, akinek stúdiója amerikai mintára szervezte át a filmgyártást a felszabadulás után. Az 1950-1960-as évek gazdasági nehézségei miatt - már nem először - újra külföldi dominancia következett, de folyamatosan növekedve az 1980-as évek jelentette számokban legalábbis a csúcsot. Ahogy máshol a régióban, itt is alaposan betett az iparnak a tévé és a kalózkodás, de a 21. században kezd magára találni, a műfaji filmek már nemzetközi sikereket is arattak, a művészfilmek pedig gyűjtöttek be egy-egy fesztiváldíjat. Fontosabb filmek a blogról:
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr6018037816

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása