Artúr filmélményei

Kaliya Mardan (1919)

2023. június 17. 22:56 - Liberális Artúr

Rendezte: Dadasaheb Phalke
Műfaj: néma
Főbb szereplők: Mandakini Phalke
Megjelenés: 1919, India
Hossz: kb. 1 óra
IMDB: 5,5
Ajánlott írás: -
Mikor látható: -

Cselekmény: A gyermek Krisna barátait megsérti egy nő azzal, hogy rosszindulatúan lelocsolja őket vízzel. Krisna ezért belopózik hozzá, bekeni a száját vajjal, majd beárulja anyósának, mintha a a nő torkoskodott volna. Egy másik alkalommal gyümölcsöt ad vándoroknak. Amikor egy másik vándort fellök egy kereskedő, elindul, hogy rajtuk is bosszút álljon...

Téma: Némileg gondban vagyok, mert a film kb. harmada elveszett és a cselekményt illetően gyakran a sötétben tapogatóztam, ami nem tudom, hogy a hiányos filmből vagy abból adódik, hogy nem ismerem Krisna életét. A fő sztori azonban nem ezekből az életképekből és csínytevésekből áll, hanem a címadó Kaliya Mardanból, amiben Krisna elkerget egy Kaliya nevű, ötfejű kígyót, ami a falusiak folyóját mérgezi. A történet nagyjából azt mutatja be, hogy bár Krisna gyermekkorában gyermekként viselkedve játszott és rosszcsontkodott, megmutatkozott már jószívűsége és isteni mivolta is.

Tartalom: A filmben tehát több különálló, epizodikus történet van, amely Krisna gyerekkorát dolgozza fel. Ezekben Krisna az utolsó, címadó sztorit leszámítva teljesen emberi oldalát mutatja, hiszen játszik és csínyeket követ el. Ahogy fentebb is írtam, a problémámat az okozza, hogy a cselekmény számomra elég homályos, talán mert hiányos a film, talán mert eleve a hindu nézőkre van szabva és nem törődik azzal, hogy elmagyarázza a nemzetközi nézőnek, mit kellene látni. Mindenesetre így elég gyermekdednek tűnik, és nem tudom, hogy ez szándékos volt vagy sem, de tekintettel az 1919-es dátumra, valószínűleg nem igyekeztek nagy karaterdrámát és mély gondolatokat közölni.

Forma: Nem segíti az érthetőséget az sem, hogy kevés a felirat - magamat ismételve sokadjára, ez lehet, hogy csaj annyit jelent, hogy pont a feliratos részek vesztek el, de az is lehet, hogy számítottak a néző többlettudására. Az első és egyik fő látványelem a Krisnát alakító színésznő, aki a rendező lánya és nem csupán cuki, de a vele egyidős gyereket is jól hozza, elvégre ez egy elég önazonos szerep számára. De nem akarom kicsinyleni érdemeit, egy gyereknek a legegyszerűbb szerep is nehezen megugorható feladat; a többiek pedig jóval színpadiasabbak nála. A címadó történetszál már fantasy, ennek megfelelően van benne egy vízalatti jelenet szörnnyel, ami kb. Melies-szintű, szóval nem nyűgözött le különösebben, ennél azért az olaszok már korábban is jobbakat hoztak össze.

Élmény: Valószínűleg igazságtalan összehasonlítani amerikai és európai filmekkel, ezek biztosan sokkal nagyobb költségvetéssel és szakmai tapasztalattal készültek, de hát ez van, mit tegyek, ha 1919-es az Arne úr kincse is? Történeti jelentősége van, hiszen a korai indiai filmek közé tartozik, de nem éri el azt a színvonalat, amit erre a korra már elvárna az ember.

Érdekességek

  • Krisna a fenntartó és védelmező Visnu isten avatárja, az egyik legnépszerűbb, aki az i. e. első évezredben élhetett. Ahogy a filmben is, gyakran ábrázolják furulyázva vagy vajat enni.

Országinfó

  • Földrajz: India Dél-Ázsiában van, a világ egyik legnagyobb országa, bő 35-ször nagyobb Magyarországnál; az indiai szubkontinensen terül el, amely kialakulásakor beleütközve Eurázsiába felgyűrte a Himaláját; éghajlata trópusi-szubtrópusi.
  • Társadalom: A világ legnépesebbje közel másfélmilliárd lakossal, akik túlnyomó része hindu. Etnikai megoszlást nem tartanak nyilván, de nyelvi alapon háromnegyedük az indoárja, negyedük a dravida nyelvcsaládba tartozik, de így is mintegy 450 nyelvet beszélnek. Gazdaságuk közepesen fejlett, a társadalmi különbségek közepesen magasak; sérült demokrácia.
  • Történelem: Már bő 50 ezer éve is jelen volt a modern ember, a mezőgazdaságnak már bő 8 ezer éve nyoma van. Fejlett városi civilizáció alakult ki az elsők között a mai Pakisztán és Nyugat-India környékén, a kisebb hatalmak meghódításával jött létre az i. e. 4. században a Maurja, majd az i. sz. 4. században a Gupta Birodalom; ezek voltak az utolsó nagy indiai birodalmak és egyben a klasszikus indiai kultúra megteremtői. A következő évszázadokban már a muszlim türk és más népek hozta létre birodalmakat, míg egyre nagyobb befolyásra nem tettek szert a britek, akik a 18-19. század során uralmuk alá hajtották szinte a teljes régiót.  A helyiek persze nem örültek az idegen fennhatóságnak, végül a második világháború után függetlenedtek, majd egyúttal kettévált a hindu India és a muszlim Pakisztán, valamint később etnikai alapon a bengáli Banglades.
  • Film: Az indiai film atyja Dadasaheb Phalke, aki elkészítette az első egészestés filmet 1913-ban. Az alacsony jegyáraknak köszönhetően hamar népszerű lett a mozi, majd a hangosfilm megjelenésével az 1930-as évek közepétől megjelentek a ma már indiai filmmel azonosított zenés-táncos műfajú filmek is. Már az 1940-es évektől megjelentek a realista filmek a szórakoztatóakkal szemben, ezek a fénykorukat az 1950-1960-as években érték el nemzetközi szinten. Fontosabb filmek a blogról:
Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://arturfilm.blog.hu/api/trackback/id/tr6718148080

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása