Rendezte: Luc Besson
Műfaj: akció, sci-fi
Főbb szereplők: Bruce Willis, Gary Oldman, Ian Holm, Milla Jovovich, Chris Tucker
Megjelenés: 1997, Franciaország
Hossz: kb. 2 óra
IMDB: 7,6
Ajánlott írás: https://ew.com/movies/2017/07/19/fifth-element-oral-history-luc-besson/
Mikor látható: https://port.hu/adatlap/film/tv/az-otodik-elem-the-fifth-element/movie-1955
Cselekmény: 2263-ban vagyunk, egy földönkívüli gonosz eljöveteléről szóló jövendölés beteljesedik, amit csak a tökéletes harcos, az "ötödik elem" állíthat meg. Egy szabotázsakció és némi kavarodás után az ötödik elem az emberek hadseregének fogságába kerül, ahonnan megszökik. És persze menekülés közben épp Korben (Bruce Willis), az egykori katonából lett, megkeseredett taxisofőr taxijába pottyan. Korben megszánja, segít neki megszökni és eljutni Cornelius-hoz (Ian Holm) a paphoz, aki a kezdetek óta tisztában van a jövendöléssel és annak valóságával...
Téma: Kötelezően leírják mindenhol, hogy a történet a rendező kamaszkori agyszüleménye és annak megfelelően kell kezelni, színes-szagos, humoros akciófilm sci-fi köntösben. Persze benne van az is, hogy az élet értelme a szeretet, minden más csak felesleges hívság - ebben a tekintetben végülis nincs alatta egy hollywoodi történetnek sem.
Tartalom: A történet karikaturisztikusan klisés kezdve a piramisoknál felfedezett földönkívüliektől a titkos társaságon át a kiégett szuperkatonáig. Nem is fontos, mi történik, de azért nagy vonalakban: a gonosz halált csak az életet adó elemek, köztük a szerelem tudja megállítani, s míg a sötét oldalt az önzés és egyéb negatív tulajdonságok segítik, addig a jó oldalnak meg kell találni a pozitívumokat (elsősorban a szerelmet), hogy szembeszállhasson vele. A történet lényege azonban nem annyira ebben, hanem a pörgős akcióban és humorban van, kaphattunk volna bármilyen körítés hozzá, úgyse lett volna időnk gondolkodni. A karakterek a történetelemekhez hasonlóan szándékosan klisések, de a humor kedvéért egy kis csavarral. Korbent pl. egy az egyben a Drágán add az életedből (1988) emelték át, de a nők előtt ő is meghunyászkodik. A gonosz segítője, Zorg is rendre felsül, így közel sem annyira félelmetes... stb. Szinte már kabarészerű a helyzetkomikum, ez adja a humor alapját, de bőven vannak poénok az elképzelt jövővel vagy beszólásokkal kapcsolatban, illetve hogy rájátszanak az elvárásainkra, aztán csavarnak rajtuk egyet.
Forma: A kamerakezelés olyan franciásan túlzó, szeretik az arcokat torz szögből mutatni, amitől nekem csak bizarr lesz egy kép és nem komikus, de hát ízlések és pofonok. A vágások a sztorival együtt pörögnek és többször még párhuzamosak is. A zene nem különösebben tűnt fel, pedig van egy ikonikus operarészlete, amit szándékosan úgy írtak meg, hogy ember ne tudja elénekelni. Sokak számára ez a film csúcspontja, én is hatásosra emlékeztem, de ezúttal nem igazán ragadott magával. Nem úgy Korbent, akivel többször eljátszották, hogy gyanútlanul vetették bele egy jelenetbe, így reakciói valódiak pl. az operaelőadásnál vagy az ötödik elem megpillantásakor. De kb. ő az egyetlen "normális" karakter, mindenki más kissé parodisztikus. Sokan támadják Ruby Rhod idegesítő karakterék, nekem nem volt vele különösebb bajom azt leszámítva, hogy sosem találtam viccesnek ezt a fajta hadaró, túljátszott humortípust. A film legizgalmasabb eleme persze a látványvilága. A jelmezekhez például nem kisebb nevet sikerült leszerződtetni, mint Jean Paul Gaultier, ami pár éve még semmit nem mondott volna, de most a stáblistán meglátva felcsillant a szemem (akit érdekel, itt kielemzik a jelmezeket). A díszletekért is neves képregényesek felelnek, és természetesen itt még (majdnem) minden valódi, nincs animáció, jobban is néz ki. Ez a jövő a Csillagok háborújához (1983) hasonlóan nem steril, hanem piszkos, de színes is; futurisztikus, de nem tér el különösebben napjainktól.
Élmény: A titok ott van, hogy nem szabad komolyan venni. Teljesen feleslegesen akadnak ki emberek esetleges következetlenségeken olyankor, amikor egy filmnek nem célja következetesnek lennie. Olyankor jogos szétszedni a filmet, ha az okosnak akarja eladni magát, de itt szó sincs erről, ez egy igazi popcorn film humorral, romantikával, akcióval. Attól még nem lesz persze egy jó és mély film, de nem is ez a célja. Csak élvezni kell.
Érdekességek
- Korábban láttuk:
- Bruce Willis (Drágán add az életed, Ponyvaregény, Armageddon, A hatodik érzék)
- Gary Oldman (Tiszta románc, Leon a profi, Éhkoppon, Harry Potter, Batman)
- Ian Holm (A nyolcadik utas a halál, Brazil, Eljövendő szép napok, A gyűrűk ura, L'ecsó)
- Brion James (Szárnyas fejvadász)
- Tommy Lister Jr. (A sötét lovag)
- Charlie Creed-Miles (Éhkoppon)
- John Bluthal (Egy nehéz nap éjszakája)
- Maiwenn (Leon a profi)
- Sonny Caldinez (Az elveszett frigyláda fosztogatói)
- Maiwenn a rendező felesége volt, épp a film megjelenésének évében szakítottak, mert közben a rendező összejött az ötödik elemet alakító színésznővel.
- Sonny Caldinez idén hunyt el 89 évesen.
- Gary Oldman csak a barátság kedvéért vállalta a szerepet, illetve mert a rendező lett a producere készülő filmjének, az Éhkopponnak (1997).
- Az ötödik elem nyelvét a rendező és a színésznő találták ki, rajtuk kívül senki sem értette. Milla Jovovich a weboldalán azóta közzétette a szótárt.
Országinfó
- Földrajz: Franciaország Európában, Nyugat-Európában van, tengerentúli területeinek köszönhetően hétszer nagyobb Magyarországnál, ha nem számítjuk Oroszországot, itt van Európa legmagasabb hegye. Éghajlata elsősorban óceáni.
- Társadalom: Közel 70 millióan lakják, túlnyomó részük valamely francia etnikumú, közel fele-fele arányban keresztények és ateisták. Gazdasága, demokráciája a legfejlettebbek egyike, a társadalmi különbségek alacsonyak.
- Történelem: Franciaország közel 2 millió éve lakott legalább, őseik az i. e. első évezred közepén bevándorolt kelták, az ő uralmuknak a római hódítás vetett véget az i. e. 1. században, az övéknek meg az i. sz. 5. századtól felerősödő, Nyugat-Ázsia sztyeppéiről érkező germánok támadásai. Ők lettek a frankok, akik a 9. századra elfoglalták az ország mai területeit. Felsorolni is hosszú lenne, kik ellen vívtak jelentős háborúkat a következő évszázadokban, úgyhogy maradjunk csak annyiban, hogy ezek ellenére is a 16-18. századra Európa vezető hatalmává váltak és jelentős gyarmatbirodalmat alakítottak ki. A 18. századi versengésben a britekkel azonban alulmaradtak, többek közt ennek egyik következménye volt az is, hogy a 18-19. század során forradalmak robbantak ki és 1870 óta az ország demokrácia. A 20. század két világháborúja újra megviselte Franciaországot, gyarmatai elszakadtak, ugyanakkor a NATO és az EU egyik meghatározó vezetői lettek.
- Film: Az Egyesült Államokhoz hasonlóan film és a mozi egyik bölcsője Franciaország. Az első ismert és fennmaradt filmet, a Roundhayi kerti jelenetet (1888) ugye egy francia készítette (bár Angliában), a mozi születését pedig hagyományosan a Lumiere-testvérek 1895-ös párizsi bemutatójához kötjük, ld. A munkaidő vége (1895), és ők terjesztették el a könnyű filmezést-mozizást is világszerte, de ne feledkezzünk meg Melies óriási hatásáról sem. Az olasz és a francia stúdiók az első világháborúig még versenyben voltak amerikai riválisaikkal, ám a háború hosszú időre eltolta a súlypontot, így a franciák is kénytelenek voltak kreatívabban hozzáállni a filmezéshez, ebben az időszakban a lírai realizmus stílusa uralkodott náluk. A négyszáz csapással (1959) berobbant az újhullámos hozzállás, és azóta is mindig van egy-egy legendás rendezőjük, színészük vagy filmjük. A francia filmipar az egyik legnagyobb és legsikeresebb, filmfesztiváljuk is a legelőkelőbbek közé tartozik. Fontosabb filmek a blogról:
- Európa: A munkaidő vége (1895), Utazás a Holdba (1902), A vámíprok (1916), Patyomkin páncélos (1925), Jeanne d'Arc szenvedései (1928), Az ember a felvevőgéppel (1929), Atalante (1934), A játékszabály (1939), Biciklitolvajok (1948), A négyszáz csapás (1959), Az édes élet (1960), Kifulladásig (1960), Nyolc és fél (1963), Andrej Rubljov (1966), Persona (1966), 2001: Űrodüsszeia (1968), A tükör (1975), Fanny és Alexander (1982), Sátántangó (1994), Rejtély (2005), Holy Motors (2012)
- Nyugat-Európa: A munkaidő vége (1895), Utazás a Holdba (1902), A vámpírok (1916), Metropolis (1927), Jeanne d'Arc szenvedései (1928), M (1931), Atalante (1934), A nagy ábránd (1937), A játékszabály (1939), A szerelmek városa (1945), A négyszáz csapás (1959), Kifulladásig (1960), Megvetés (1963), Bolond Pierrot (1965), Vétlen Baltazár (1966), Playtime (1967), Jeanne Dielman (1975), Soá (1985), Szép munka (1999), Rejtély (2005), Holy Motors (2012)
- Franciaország: A munkaidő vége (1895), Utazás a Holdba (1902), A vámpírok (1916), Jeanne d'Arc szenvedései (1928), Atalante (1934), A nagy ábránd (1937), A játékszabály (1939), A szerelmek városa (1945), A négyszáz csapás (1959), Zsebtolvaj (1959), Kifulladásig (1960), Megvetés (1963), Bolond Pierrot (1965), Vétlen Baltazár (1966), Playtime (1967), A mama és a kurva (1973), Soá (1985), Szép munka (1999), Rejtély (2005), Holy Motors (2012)
- Nyugat-Európa: A munkaidő vége (1895), Utazás a Holdba (1902), A vámpírok (1916), Metropolis (1927), Jeanne d'Arc szenvedései (1928), M (1931), Atalante (1934), A nagy ábránd (1937), A játékszabály (1939), A szerelmek városa (1945), A négyszáz csapás (1959), Kifulladásig (1960), Megvetés (1963), Bolond Pierrot (1965), Vétlen Baltazár (1966), Playtime (1967), Jeanne Dielman (1975), Soá (1985), Szép munka (1999), Rejtély (2005), Holy Motors (2012)
- Európa: A munkaidő vége (1895), Utazás a Holdba (1902), A vámíprok (1916), Patyomkin páncélos (1925), Jeanne d'Arc szenvedései (1928), Az ember a felvevőgéppel (1929), Atalante (1934), A játékszabály (1939), Biciklitolvajok (1948), A négyszáz csapás (1959), Az édes élet (1960), Kifulladásig (1960), Nyolc és fél (1963), Andrej Rubljov (1966), Persona (1966), 2001: Űrodüsszeia (1968), A tükör (1975), Fanny és Alexander (1982), Sátántangó (1994), Rejtély (2005), Holy Motors (2012)